Manfaat dan Kebaikan Vitamin C Untuk Kesihatan

Manfaat dan kebaikan vitamin C memang tidak dapat dinafikan lagi. Sana-sini orang sibuk bercerita tentang kebaikan vitamin c. Kaum wanita terutamanya adalah golongan yang sangat sukakan vitamin C.

Ramai yang sanggup berhabis beratus-ratus malah ada yang sanggup keluarkan beribu-ribu semata-mata nak dapatkan suntikan vitamin c. Dah la perlukan duit yang banyak untuk dapat suntikan, lepas tu kena pula tahan sakit akibat dicucuk. Lepas cucuk tu pulak kulit akan sedikit bengkak dan kemerah-merahan.

Tapi dalam ramai-ramai yang tergila-gilakan vitamin c, masih ramai lagi yang tak tau apa manfaat dan kelebihan vitamin c sebenarnya. Sebab tu kali ni saya nak kongsikan tentang manfaat dan kelebihan vitamin c untuk kesihatan anda.

Vitamin C sangat diperlukan oleh tubuh untuk:

  • Pertumbuhan dan pembaikan tisu, fungsi kelenjar dan gusi serta gigi yang sihat
  • Melindungi sel tubuh daripada bahaya kesan pencemaran
  • Meningkatkan imuniti dan melindungi daripada jangkitan & selsema
  • Melindungi daripada pembekuan darah, lebam, menggalakkan penyembuhan luka dan menggalakkan pengeluaran hormone anti-stress
  • Fungsi penting dalam penyuburan sel darah putih dan juga merupakan antihistamin semulajadi yang sangat bagus untuk mengurangkan gejala selsema dan alergi.
  • Proses pengeluaran kolagen yang berfungsi mencegah penuaan
  • Bertindak sebagai antibiotic yang selamat dengan membunuh bakteria jahat
  • Melindungi sel-sel otak dan saraf tunjang daripada dirosakkan oleh radikal bebas
  • Membantu penyerapan zat besi(bermanfaat untuk merawat anemia) dan sangat penting untuk penghasilan hemoglobin dan sel darah merah
  • Membantu merawat masalah jangkitan saluran kencing
  • Fungsi metabolisme asid folik dan vitamin lain

 Tapi ada yang tanya kat saya ‘kan ada macam-macam vitamin c kat pasaran, lagi murah pulak tu?’

Ok, memang ada pelbagai vitamin c dipasaran, tapi kalau anda nak tahu kebanyakkan vitamin c-vitamin c tersebut adalah sintetik. Maksudnya ianya dihasilkan daripada campuran pelbagai bahan kimia. So, bayangkanlah macam-macam bahan kimia yang anda telan konon-kononnya nak lebih sihat.

Sebab tu la kalau anda perasan sekarang ni masalah kanser dah jadi macam perkara biasa. Mana taknya dah la dalam makanan yang anda makan pun ada bahan kimia, air minuman pulak ada klorin tambah pulak vitamin yang anda makan dihasilkan daripada bahan kimia. Tak ke lagi tinggi risiko anda untuk dapat kanser kalau macam tu???

Nak murah punya pasal, tak pasal-pasal kena tanggung kos rawatan kanser yang dah tentu berkali ganda mahal daripada Vitamin C Shaklee yang cuma berharga RM92.50 je tu. Kalau dibahagikan kepada 180 biji baru dalam 50 sen je..hehe

kebaikan vitamin c

Oh ye, perbezaan Vitamin C Shaklee dan jenama lain ialah ianya jenis ‘sustained released’ iaitu vitamin C Shaklee dilepaskan secara perlahan-lahan dalam masa 5 jam. Ini kerana vitamin c adalah vitamin larut air. So, jika vitamin C dilepaskan secara serentak/keseluruhan tubuh anda tidak akan dapat menyerap kesemua vitamin c tersebut dalam satu tempoh masa. Sebab tu lah Shaklee sanggup habiskan banyak duit untuk R&D dan hasilkan vitamin c yang lebih baik iaitu ‘Sustained Released Vita C’!

Baca lagi tentang vitamin c disini

Berminat nak dapatkan vitamin C Shaklee? Hubungi saya di 012-3461698 sekarang juga!

Senarai Produk Shaklee dan Harga Shaklee

 
Call to action blog

Share on Facebook


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

You might also likeclose